تشخیص بیماری خوش خیم تیروئید

اغلب در بخش  های داخلی  با این بیماری  ها برخورد  دارید  و توسط متخصصان  غدد مدیریت می شوند ، اما روش های تشخیصی برای  آن کدامند ؟ اسکن هسته ای تا چه میزان در  کنترل  این بیماری کمک کننده است ؟

هیپرتیروئیدی

تیروئید  منتشر بزرگ  می شود  و آنتی بادی  های محرک  تیروئید ، در این ها  تشخیصی  است .  اگر علائم  چشمی و بزرگی  تیروئید  در کنار هم  باشند،  تشخیص قطعی  است .

در صورت فقدان  علائم چشمی ، اسکن TC  کاربرد دارد .

اندیکاسیون های جراحی

اندیکاسیون های قطعی

• سرطان اثبات شده یا  ندول مشکوک
  • بیماران جوان
  • تمایل به بارداری  ظرف 6 ماه آینده
  • آلرژی به دارو های  ضد تیروئیدی
  • گواتر  با وزن بالای  80 گرم  یا دارای اثرات فشاری
  • عدم تمایل به RAI
تشخیص بیماری خوش خیم تیروئید

اندیکاسیون های  نسبی

• افتالموپاتی متوسط  تا شدید  به خصوص  در سیگاری ها
  • تمایل به کنترل  سریع بیماری
  • عدم کمپلیانس در مصرف داروها

آمادگی قبل ،باید بیماران یوتیروئید  شوند، اگر جراحی  اورژانس است  یا آلرژی  به دارو ها دارد با  استفاده از  بتابلاکرها،  یدید پتاسیم و کورتون آمادگی  لازم را  انجام می دهیم .

گواتر مولتی  ندولر  توکسیک

بیماران سابقه  گواتر دارند . درمان شامل  جراحی یا RAI  می باشد .  در بیماران  جوان ، یا  علائم فشاری  و تنفسی  یا مشکوک  به کانسر  بهتر است  جراحی  انجام شود .

آدنوم  تیروئید

بیماری  پلامر  یا آدنوم تیروئید ،در بیمارانی است  که قبلا  ندول داشته  اند  و اخیرا  افزایش سایز پیدا کرده است .  در اسکن پزشکی هسته ای  یک ندول hot  دیده می شود .  در  بیماران جوان  و ادنوم  بزرگ،  جراحی به شکل  لوبکتومی  و ایسمکتومی  می باشد .

طوفان تیروئیدی

تظاهرات: تب، اختلالات  قلبی- گوارشی  و کبد ، آژیتاسیون یا افت  هوشیاری .

علت  طوفان تیروئیدی، عفونت، جراحی ،  تروما،  متعاقب  مصرف  آمیودارون  یا کنتراست رادیولوژی (پدیده ید  باز دو)  می باشد .

مرکز پزشکی هسته ای سارا با بهره گیری از دانش روز دنیا به انجام انواع اسکن های هسته ای می پردازد. اسکن هسته ای دانشی نوین در زمینه عکس برداری از ارگان های داخلی بدن می باشد. جهت ارتباط با شماره های 02188800526 نماس حاصل فرمائید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان

• اورژانس واقعی است باید بلافاصله در ICU  بستری شود .
  • مصرف بتابلاکر
  • اکسیژن
  • احیا
  • آسپرین ممنوع است . کنترل درد با دارو های دیگر باشد .
  • محلول لوگل  یا سدیم  ایپودیت:با مهار  برداشت I  و مهار تولید T4
  • PIV، مهار تولید  و مهار تبدیل  محیطی T4
  • کورتون: جلوگیری از خشکی ادرنال

هیپوتیروئیدی

در کودکان  بعد از عفونت  تنفسی  فوقانی یا اوتیت  رخ  می دهد .  درد شدید  گردن با  انتشار  به گردن  و  فک و تب و لرز  تظاهرات  اصلی هستند .

گواتر

بزرگی منتشر  غده تیروئید  می باشد . TSH  نرمال است و FT4  هم نرمال می باشد . در کشور ما در مناطق  کمبود ید  شایع است . با انجام  اقدامات بهداشت عمومی  مثل افزودن  ید به نمک طعام ، شاهد  کاهش  موارد  گواتر هستیم .

علل

اندمیک:در مناطق  کمبود ید  یا مناطقی  که مواد  گواتروژن  مثل برخی  کلم ها  را مصرف  می کنند .

دارو ها:لیتیم، آمیودارون

تیروئیدیت: حاد، مزمن

موارد  فامیلیال

کانسر ها : ادنوم ها و کارسینوم  ها، ممکن است  سبب بزرگی  تیروئید شوند .

مقاومت  به هورمون تیروئید

درمان

بیشتر  موارد  بدون علامت  است . بزرگی  تیروئید  گاهی  علائم فشاری  ایجاد می کند . بیشتر موارد  به تجویز  ید و  لووتیروکسین  جواب می دهند .  اندیکاسیون  جراحی ، علیرغم  مصرف لووتیروکسین، بزرگ  شود ، علائم  فشاری ، گسترش  ساب استرنال، بدخیمی  ثابت شده  با FNAB، مسائل  زیبایی تمامی می توانند اندیکاسیون های شاخص برای  درمان شناخته شوند .

مرکز پزشکی هسته ای سارا

مرکز پزشکی هسته ای سارا ارائه دهنده خدمات پزشکی هسته ای مانند اسکن پزشکی هسته ای، اسکن قلب، اسکن مغز، اسکن استخوان و اسکن کلیه

چهار × پنج =