Search
Close this search box.
درباره-اسکن-تخلیه-معده

همه چیز درباره اسکن تخلیه معده

اسکن تخلیه معده، تستی است که به دلایل مختلف برای تخلیه معده انجام می شود. این روش، نوعی پزشکی هسته ای است که می تواند نرخ خروج غذا از معده را ارزیابی کند.این روش متفاوت از عکس برداری است وتنها مقدار ناچیزی از مواد رادیاکتیو برای انتشار انرژی فوتون، تولید می شود. انرژی به دست آمده از این روش با دوبین گاما قابل تشخیص است و سبب ایجاد تصویر کامپیوتری می شود.

بیش تر بخوانید : اسکن هسته ای کلیه

نتایج مورد انتظار بعد از اسکن تخلیه معده

اسکن تخلیه معده معمولا در معتبرترین آزمایشگاه های هسته ای و یا در بیمارستان ها انجام می شود. قبل از انجام این اسکن، باید ماده ای جامد و مثلا چیزی شبیه به تخم مرغ باید مصرف شود که مزه ای نداشته باشد. این قبیل مواد سبب می شوند تا ماده رادیواکتیو به دوربین اجازه دهد تا فرآیند هضم غذا را به خوبی نشان دهد.

در حالتی که دوربین در حالت گرفتن عکس است، باید روی یک میز دراز بکشید که به مدت ۳ الی ۵ ساعت به طول می انجامد و با دوربین ۴ الی ۶ اسکن را انجام دهید که هر کدام یک دقیقه طول می کشد.برخی از مراکز، از دوربین گاما استفاده می کنند و به همین خاطر است که عکس ها در حالت ایستاده گرفته می شود. یکی از مهم ترین نکات در طول این اسکن، ثابت ماندن و عدم تحرک است.

داروهایی همچون متوکلوپرامید و یا داروهای ضد تهوع و استفراغ برای درمان رفلاکس معده تجویز می شوند که می توانند به کاهش علائم، کمک زیادی کنند. تحریک الکتریکی معده نیز از دیگر کارهای پیشنهادی است. در این روش، با استفاده از یک محرک عصبی معده که دستگاه کوچکی است، درون شکم جراحی انجام می شود تا ماهیچه های معده را تحریک کند. این روش تنها در حالتی توصیه می شود که معده دیگر به داروها پاسخ نمی دهد.

یکی دیگر از روش ها، نیاز به ژژنوستومی است. این کار در موارد جدی و نادر انجام می گیرد. در این روش، پزشک با استفاده ازشکم، لوله تغذیه، وارد ژژونوم و بخشی از روده کوچک می شود. همانطور که گفته شدف این روش تنها در صورتی انجام می پذیرد که خطر رفلاکس معده جدی باشد و بر کیفیت زندگی اثر بگذارد.

بیش تر بخوانید : اسکن کل بدن

هدف از اسکن تخلیه معده

یکی از اهداف اسکن تخلیه معده، تشخیص رفلاکس از معده به مری است، در وضعیتی که معده به درستی کار نمی کند. این کار انتقال غذا به روده کوچک را به تاخیر می اندازد.

علانمی-که-سبب-می-شوند-تا-افراد-اسکن-تخلیه-معده-انجام-دهند

در صورت استفراغ پی درپی، احساس نفخ شکم یا درد شکم، با وجود خوردن غذا، امکان دارد تا پزشک اسکن تخلیه معده را تجویز نماید. از دیگر نشانه های بارز رفلاکس معده عبارت است از :

  • کم کردن وزن
  • کاهش و افزایش سطح قند خون
  • مصرف آب کم
  • التهاب مری یا ازوفاژیت
  • سو تغذیه به دلیل عدم جذب مواد مغذی به بدن

هر کدام از این علائم می توانند بر کیفیت زندگی شما تاثیر زیادی بگذارند. پزشک با کمک اسکن تخلیه معده می تواند به تشخیص اختلالات حرکتی یا رفلاکس معده شود.

اسکن تخلیه معده در کودکان

از علائم و نشانه های گاستروپارزی در کودکان می توان به مواردی مشابه اشاره نمود. در صورت داشتن هر کدام از علائم باید پزشک برای وی، اسکن تجویز نماید.

آزمون برای کودکان بزرگتر مشابه آزمونی است که برای بزرگسالان داده می شود. اگر کودک شما نوزاد یا شیرخوار است، پزشک غذای رادیواکتیو موجود در شیر یا شیر خشک را در معاینه ای که به عنوان مطالعه شیر یا مطالعه مایع شناخته می شود، به کودک شما می دهد. در این مورد، ممکن است به شما دستور داده شود که شیر خشک یا شیر خود را از خانه بیاورید تا مطمئن شوید که کودک شما واکنش آلرژیک ندارد.

ماده رادیواکتیو برای کودک شما به همان اندازه که برای بزرگسالان بی خطر است. معمولاً این آزمایش برای کودکان حدود سه ساعت طول می کشد. اگر به جای آن به کودک شما مطالعه مایع داده شود، دوربین به مدت یک ساعت به طور مداوم تصاویر می گیرد. مهم است که فرزند شما در طول آزمایش بی حرکت بماند. مطمئن شوید که راهی پیدا کرده اید که قبل و در حین آزمایش آنها را مشغول یا آرام نگه دارید تا نتایج به راحتی ارائه شوند. موارد زیر ممکن است به آرامش کودک شما کمک کند:

  • موسیقی
  • اسباب بازی ها
  • فیلم ها
  • کتاب ها
  • اشیاء راحتی، مانند پتو یا بالش

نحوه انجام اسکن تخیله معده

۴ الی ۶ ساعت قبل از انجام اسن اسکن، نباید چیزی بخوریید و بیاشامیدو در صورت ابتلا به دیابت، باید همراه خود داروی مربوطه و یا انسولین را داشته باشید تا در صورت نیاز به آن، مصرف نمایید.

برای اینکه در طول انجام فرآیند حوصله شما سر نرود، بهتر است به موزیک مورد علاقه خود گوش کنید و یا کتاب بخوانید.

در صورت مصرف هر نوع دارویی،

در صورت مصرف هر گونه دارویی به تکنسین اطلاع دهید. داروهای زیر همگی می توانند بر سرعت تخلیه معده شما تأثیر بگذارند:

  • عوامل پروکینتیک که به دستگاه گوارش شما سرعت می بخشد
  • عوامل ضد اسپاسم که دستگاه گوارش شما را کند می کند
  • مواد افیونی مانند کدئین، نورکو، پرکوست و اکسی کانتین

عوارض سلامتی، مانند دیابت یا هیپوگلیسمی، می تواند بر سودمندی آزمایش تأثیر بگذارد. هورمون‌های شما نیز می‌توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند، بنابراین اگر در نیمه دوم چرخه قاعدگی خود هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =