اسکن مجاری اشکی

گاهی بیماران  به دلیل  مسدود  شدن مجاری اشکی  به پزشک  مراجعه می کنند،  شاید  خیلی از افراد با این  بیماری  آشنا نباشند در حقیقت داشتن یک مجرای اشکی مسدود شده به این معنی است که اشک شما نمیتواند به طور معمول از چشم تخلیه شود. این وضعیت در نوزادان  بیشتر رایج است که  در بیشتر موارد برای آن ها بی ضرر است، اما در بزرگسالان نیز می تواند رشد کند.  در بزرگسالان گاهی اوقات بسته شدن مجاری اشکی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی سلامت باشد.

مجاری اشکی مسدود شده اغلب قابل درمان و موقت است، اما اگر این شرایط برای مدت طولانی  ادامه پیدا کند ، لازم است تا برای  بررسی علت و درمان  به پزشک مراجعه  کنید .

اسکن مجاری اشکی

علائم بسته شدن مجاری اشک چیست؟

شایع ترین علامت یک مجرای اشکی مسدود شده چشم های آبدار و اشک جریان از چشم است.

سایر نشانه های مجاری اشکی مسدود شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

قرمزی و سوزش چشم آسیب دیده

مخاط یا تخلیه از چشم

پوسته تشکیل شده در پلک ها

عفونت های چشم مانند کونژکتیویت یا چشم صورتی

تاری دید

درد و تورم گوش داخلی چشم

ممکن است چشم های آبدار با علل عفونت سرد، سینوس یا عفونت چشم وجود داشته باشد که به مجاری اشکی مربوط نمی باشد . قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز می تواند باعث انقباض بیش از حد شود.

تورم در اطراف چشم و قرمزی چشم نیز ممکن است در نتیجه آسیب به چشم باشد، که ممکن است مجاری اشک را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر مجرای اشکی به علت عفونت باکتریایی مسدود شود، ممکن است همراه با علائم دیگر همچون تب نیز بروز کند .

مرکز پزشکی هسته ای سارا با بهره گیری از دانش روز دنیا به انجام انواع اسکن های هسته ای می پردازد. اسکن هسته ای دانشی نوین در زمینه عکس برداری از ارگان های داخلی بدن می باشد. جهت ارتباط با شماره های 02188800526 نماس حاصل فرمائید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

دلایل مسدود شدن مجرای اشکی چیست؟

یکی از علل اصلی مجاری اشک در بزرگسالان عفونت چشم ها، یا سیستم مجرای اشک آور است. آسیب یا ضربه به چشم نیز می تواند منجر به مسدود شدن مجرای اشکی شود. بینی شکسته می تواند مجاری اشک را نیز تحت تاثیر قرار دهد، همچنین  تروما و  خاک و  گردو غبار  نیز در بسته شدن مجاری اشک  تاثیر گذار است .

آیا اسکن مجاری اشکی محدودیت دارد ؟

بله  این  روش تشخیصی در افرادی که عفونت حاد چشم دارند و در خانم های باردار به هیچ وجه توصیه نمی شود لازم است تا از روش های دیگر تشخیصی استفاده شود .  همچنین در خانم های  شیرده از دوز بسیار کم دارو ها استفاده می شود تا اختلالی در روند شیر دهی ایجاد نشود .

روش انجام اسکن مجاری اشکی

لازم است تا قبل از  شروع اسکن  صورت و چشم ها  شسته شود  و بینی  به طور کامل تخلیه شود .  بیمار  باید روی  یک صندلی  مخصوص بنشیند و  سر خود را کمی به عقب متمایل کند .  سپس  لازم است تا گاز  بر  قسمت زیر  چشم ها  قرار دهید  تا از سرازیر شدن اشک روی گونه های خود  جلوگیری کنید .

سپس با کمک یک قطره چکان  در چشمان ، ماده رادیواکتیو در چشمان  ریخته می شود . سپس بیمار باید   در مقابل  یک دوربین  مخصوص  می نشیند و بینی خود را بر  روی آن قرار دهد . این اسکن  به مدت  بیست دقیقه  هر 5 دقیقه  یک بار تکرار می گردد .

مرکز پزشکی هسته ای سارا

مرکز پزشکی هسته ای سارا ارائه دهنده خدمات پزشکی هسته ای مانند اسکن پزشکی هسته ای، اسکن قلب، اسکن مغز، اسکن استخوان و اسکن کلیه

یک × 2 =